Svar: Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

31. januar 2024

Alder:
4 mdr.

Kære mor til en sulten dreng :)

Tak for dit brev :)

Dagsplanen, du sender, ser faktisk fin ud. Du tilbyder din dreng grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen - og han får derudover mellem 4-6 flasker i døgnet. Det er bestemt ikke for mange flasker - det er vigtigt, at hans hovedindtag stadig er mælk, når han ikke er ældre, og da han vejer 9.5 kg, så har han naturligt behov for en del mælk.

Som jeg læser dit brev, så følger du hans rytme og behov. De fire flasker, som han altid får fast ligger morgen, formiddag, eftermiddag og sen aften. Jeg går ud fra, at du altid giver ham flaske i forbindelse med formiddagslur og middagslur. De to flasker, som han selv regulerer, er flasken sen eftermiddag og om natten.

Han skal naturligt have lov til at regulere sit behov for mælk, så når han efterspørger flaske, så skal du give ham den. Hvis han afviser, eller kun drikker ½ flaske, så skal du naturligvis respektere dette, men tilbuddet er vigtigt. Du skal også holde øje med hans bleer, og du skal sikre dig, at han tisser nok. Han skal have mindst 6 gode våde bleer dagligt, og hans urin må ikke være koncentreret og gul. Han skal også have gang i maven, ikke have problemer med forstoppelse, da det godt kan være tegn på, at han får for lidt væske...

Jeg synes umiddelbart, det er bedre, at han drikker 6 flasker i døgnet end 4 flasker, når han ikke er ældre, og når han vejer over 9 kg. Det er helt okay, hvis han sover igennem om natten, da det kan være rigtig dejligt for både dig og ham - og jeg synes ikke, at du skal vække ham om natten. Hvis han vågner om natten, og søger flasken, så skal du give ham den, men sover han godt, så er det okay, at han springer natflasken over.. MEN, jeg synes til gengæld ikke, at du skal springe flasken sen eftermiddagen over. Jeg synes, at du skal tilbyde den og så lade ham selv regulere, hvor stor en mængde han vil drikke her, tilbuddet bør som sagt være der:)

Jeg tænker også, at det kan være en overvejelse værd at tilbyde ham en flaske, som en del af hans putteritual om aftenen. I følge din dagsplan, så får han ikke flaske, når han puttes, men tilbydes drømmeflasken sen aften. Det kunne ...

Annonce

... være en idé at give ham en flaske før putningen her. Du skriver ikke, hvor meget skemad du giver ham, men hvis du oplever, at han ikke kan drikke en flaske før putning om aftenen, fordi han har spist rigtig meget grøntsagsmos, så kan det være en god idé at skære lidt ned i mængden af skemad. Det er bedre, at han spiser f.eks. 1 dl. grøntsagsmos, drikker vand af kop og så tager imod sin flaske 1.5-2 timer senere, end at han spiser 2. dl. grøntagsmos, og afviser flasken før putning. Netop fordi mælk stadig skal udgøre størstedelen af hans indtag og hans væskebehov naturligt er højt, når han er så fysisk en stor dreng:)

Jeg vil anbefale, at du først tilbyder et 3. skemåltid, når din dreng bliver omkring 6. måneder, og til den tid kan du tilbyde morgengrød. Det er for tidligt med morgengrød nu, det er vigtigt, at du bibeholder flasken:) Når man begynder med skemad i 4 måneders alderen, så vil overgangsperioden naturligt være længere, end når man begynder i 6 måneders alderen. Derfor er det vigtigt, at du giver ham tid:)

Det er også vigtigt, at du giver ham vand til måltiderne, så han også får væske den vej igennem, ligesom du bør tilsætte modermælkserstatning og fedtstof til al hjemmelavet grød og mos.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Små børn har brug for mange små og hyppige måltider. Det er med til at sikre dem tilstrækkelig næring og væske. Selvom din dreng er en fysisk stor dreng, så er hans mave ikke så stor, og det er begrænset, hvor store mængder, den kan rumme. Samtidig er hans fordøjelsessystem stadig under udvikling, så det er naturligt svært for ham at fordøje store mængder mad, så mindre mængder af gangen vil hjælpe ham med at optage næringstoffer bedre. Derudover så vil de hyppige måltider også være med til at opretholde et stabilt blodsukker og et nogenlunde fast energiniveau, så han har overskud til at lege, lære og udvikle sig - og generelt trives.

Så - en dagsplan med 2 måltider skemad og 6 flasker i døgnet lyder aldersmæssigt passende og helt relevant for, at din dreng trives bedst muligt:)

Jeg håber, at ovenstående både giver lidt ro og også giver lidt idé til, hvad du evt. kan ændre på og hvorfor:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland